တုိင္းအစိုးရ၏လႊမ္းမိုးမႈခံခဲ့ရသည့္ တုိင္းလႊတ္ေတာ္

မႏၲေလးတုိင္းေဒသႀကီးလႊတ္ေတာ္ အစည္းအေ၀းက်င္းပေနစဥ္ (ဓာတ္ပုံ-ေမာင္တာ)
ရက္ပုိင္းအတြင္း ၿပီးဆုံးေတာ့မည့္ မႏၲေလး တိုင္းေဒသႀကီး  လႊတ္ေတာ္၏ ပထမ ၅ ႏွစ္သက္တမ္းသည္ အသက္ဝင္မႈအားနည္းခဲ့ၿပီး လႊတ္ေတာ္သည္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႕၏ လႊမ္းမိုးမႈခံခဲ့ရသည္ဟု မႏၲေလး ၿမိဳ႕ခံမ်ားႏွင့္ လႊတ္ေတာ္ကို ေလ့ လာေစာင့္ၾကည့္သူမ်ားက ေဝဖန္ ၾကသည္။
မႏၲေလးတိုင္းေဒသႀကီး လႊတ္ေတာ္သည္ လႊတ္ေတာ္၏အ ဓိကလုပ္ငန္းတာဝန္ျဖစ္သည့္ ဥပ ေဒျပဳေရးအပိုင္းတြင္ ျပည္သူလူ ထုကို တိုက္႐ိုက္အက်ိဳးျပဳေစႏိုင္ မည့္ ထိေရာက္အားေကာင္းသည့္ ဥပေဒမ်ားျပ႒ာန္းႏိုင္မႈ နည္းပါးခဲ့ ႐ံုမက အစိုးရအဖြဲ႕ႏွင့္တရားစီရင္ ေရးအပၚ အျပန္အလွန္ ထိန္း ေက်ာင္းႏိုင္မႈအပိုင္းတြင္လည္း အားနည္းခ်က္မ်ားစြာရွိခဲ့သည္ဟု ေဝဖန္ခံရၿပီး လႊတ္ေတာ္အေပၚ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႕၏လႊမ္းမိုးခံခဲ့ရ သည္ဟု တိုင္းေဒသႀကီးလႊတ္ ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္အခ်ိဳ႕က ကိုယ္တိုင္ ဝန္ခံ ေျပာၾကားၾက သည္။
‘‘ၿပီးခဲ့တဲ့ ၅ ႏွစ္ကိုျပန္ၾကည့္ ရင္ လႊတ္ေတာ္အေနနဲ႔သိပ္ၿပီးထိ ထိေရာက္ေရာက္မလုပ္ႏုိင္ခဲ့ဘူး။ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္းေျပာရရင္ လႊတ္ ေတာ္က အစိုးရအဖြဲ႕ကို Check & Balance မလုပ္ႏုိင္ခဲ့ဘူး’’ဟုမဟာေအာင္ေျမၿမိဳ႕နယ္ မႏၲေလးတုိင္း ေဒသႀကီးလႊတ္ေတာ္ကိုယ္ စားလွယ္ ဦးေျပဝင္းက သုံးသပ္ သည္။
ပထမအႀကိမ္ ၅ ႏွစ္တာ သက္တမ္းအတြင္း ဥပေဒ ၄၂ ခု၊ နည္းဥပေဒ ၃၉ ခုႏွင့္ လုပ္ထံုးလုပ္ နည္းသံုးခုတို႔ကို လႊတ္ေတာ္တြင္ ေဆြးေႏြးအတည္ျပဳျပ႒ာန္းႏိုင္ခဲ့ သည့္အတြက္ ဥပေဒျပဳေရးပိုင္း တြင္ အေတာ္အတန္ခရီးေပါက္ခဲ့ သည္ဟု ဆိုႏိုင္ေသာ္လည္း ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဇယား(၂)တြင္ ေရးဆြဲျပ႒ာန္းထားသည့္ တုိင္းေဒသႀကီးႏွင့္ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ မ်ား ဥပေဒျပဳႏိုင္သည့္အပိုင္းမ်ား တြင္ မႏၲေလးတိုင္းေဒသႀကီး လႊတ္ေတာ္မွ  လံုးဝမထိတို႔ႏုိင္ခဲ့သည့္ က႑မ်ား    က်န္ရွိေနခဲ့သည္ဟု ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးပါတီမွ   လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ ဦးေျပဝင္းက ဆို သည္။
‘‘အခြန္၊ အေကာက္နဲ႔သက္ ဆုိင္တဲ့အပိုင္းေတြဆိုရင္ ဥပေဒ ျပ႒ာန္းႏိုင္တာမရွိခဲ့ဘူး’’ဟု ၎က ဆက္လက္ေျပာၾကားသည္။
တိုင္းေဒသႀကီးလႊတ္ေတာ္ စတင္ဖြဲ႕စည္းစအခ်ိန္မ်ားတြင္ လႊတ္ေတာ္က အစိုးရအဖြဲ႕၏လုပ္ ငန္းေဆာင္ရြက္မႈမ်ားအေပၚ အ တန္ငယ္ထိန္းေက်ာင္းႏိုင္မႈရွိခဲ့ ေသာ္လည္း   လႊတ္ေတာ္သက္ တမ္းၾကာျမင့္လာသည္ႏွင့္အမွ် အစိုးရအဖြဲ႕ကို  မေက်ာ္ႏိုင္ေတာ့ဘဲ  ေနာက္ပိုင္းႏွစ္မ်ားတြင္  လႊတ္ေတာ္သည္ အစိုးရအဖြဲ႕၏သိသိ သာသာ    လႊမ္းမိုးမႈခံခဲ့ရသည္ဟု ေညာင္ဦးၿမိဳ႕နယ္ တုိင္းေဒသႀကီး လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ဦးသန္းေဌးကေျပာသည္။
ေဒသဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအတြက္ လုပ္ေဆာင္ရန္ လိုအပ္သည္မ်ား ကို လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ား က တင္ျပေတာင္းဆိုေဆြးေႏြးရာ တြင္ လႊတ္ေတာ္စတင္သည့္ အေစာပိုင္းႏွစ္မ်ားတြင္ အဆင္ေျပ ေသာ္လည္း ေနာက္ပိုင္းႏွစ္မ်ား တြင္ အစိုးရအဖြဲ႕ႏွင့္ ဌာနဆိုင္ရာ မ်ားမွ လႊတ္ေတာ္၏ တင္ျပ ေတာင္း ဆိုလာမႈမ်ားအေပၚ ေလးစားလိုက္နာမႈအားနည္းခဲ့သည္ဟု ဦးသန္းေဌးက ဆိုသည္။
‘‘ေဒသဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအတြက္ လို အပ္တဲ့ တခ်ိဳ႕လုပ္ငန္းေတြဆိုရင္ လႊတ္ေတာ္တင္ေတာင္းတာထက္ အစိုးရအဖြဲ႕နဲ႔ လူခ်င္းေတြ႕ၿပီး ေျပာရတာက ပိုအဆင္ေျပတယ္။ လႊတ္ေတာ္က အစိုးရအဖြဲ႕ကို မေက်ာ္ ႏိုင္တာေတြ အမ်ားႀကီးပဲ’’ဟု ဦး သန္းေဌးက ေျပာသည္။
လႊတ္ေတာ္မ်ားစတင္ခ်ိန္က ဌာနဆိုင္ရာဝန္ထမ္းမ်ားသည္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအ ေပၚ ေလးေလးစားစားဆက္ဆံမႈ၊ လႊတ္ေတာ္မွ အတည္ျပဳသည့္ လုပ္ငန္းမ်ားအေပၚ အေလးထား ေဆာင္ရြက္ေပးမႈမ်ားရွိခဲ့ေသာ္ လည္း ၂၀၁၂၊ ၂၀၁၃ မ်ားမွစ၍ ေနာက္ပိုင္းႏွစ္မ်ားတြင္ အေလး မထားမႈမ်ား ရွိလာသည္ဟု ဦး သန္းေဌးက ဆိုသည္။
‘‘လႊတ္ေတာ္က ေတာင္းတဲ့ လုပ္ငန္းေတြက ေမြးေရ၊ ေက်း လက္ေအာက္ေရာက္သြားတယ္။ လွ်ပ္စစ္တို႔၊ ေက်းလက္ဌာနတို႔ဆို ရင္ အစ္ကိုႀကီး ဒါေလးေတာ့ လုပ္ေပးပါဦး၊ ညီေလးတို႔မွာ ဘယ္လို အခက္အခဲျဖစ္ေနလို႔ပါဆိုၿပီး လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္တစ္ ေယာက္က အာဏာနဲ႔ေျပာရတာ မ်ိဳး မဟုတ္ဘဲ ေခ်ာ့ေျပာေနရတာ’’ ဟု ၎က ဆိုသည္။
၂၀၁၁ ေဖေဖာ္ဝါရီတြင္ စတင္ ဖြဲ႕စည္းခဲ့သည့္ မႏၲေလး တိုင္းေဒသႀကီးလႊတ္ေတာ္၏ပထ  မ ၅ ႏွစ္သက္တမ္းသည္ ဇန္နဝါရီ၃၁ ရက္တြင္ သက္တမ္းျပည့္ေတာ့ မည္ျဖစ္သည္။ ၿပီးခဲ့သည့္  ဒီဇင္ဘာ ၁၅ ရက္က (၁၄)ႀကိမ္ေျမာက္ပံုမွန္ အစည္းအေဝးေနာက္ဆံုး ေန႔ကို က်င္းပခဲ့ၿပီး လႊတ္ေတာ္၏ ပထမ ၅ ႏွစ္သက္တမ္းကို အဆံုးသတ္ခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။   လာမည့္ေဖေဖာ္ဝါရီ ၁ ရက္တြင္ ဒုတိယအႀကိမ္  မႏၲေလးတိုင္းေဒသႀကီး လႊတ္ေတာ္ ပံုမွန္အစည္းအေဝး မ်ား စတင္ရန္ လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒ ဦးဝင္းေမာင္က    ေခၚယူထား သည္။
မႏၲေလးတိုင္းေဒသႀကီးအ တြင္းရွိ ၿမိဳ႕နယ္ေပါင္း ၂၈ ၿမိဳ႕နယ္မွ တစ္ၿမိဳ႕နယ္လွ်င္ ၂ ဦးႏႈန္းျဖင့္ ေရြးေကာက္ခံလႊတ္ေတာ္ကိုယ္ စားလွယ္ ၅၆ ဦး၊ တပ္မေတာ္ သားကိုယ္စားလွယ္ ၁၉ ဦးႏွင့္ ရွမ္းတုိင္းရင္းသားလူမ်ိဳးလႊႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ ၁ ဦး၊ စုစုေပါင္း ကိုယ္စားလွယ္ ၇၆ ဦးျဖင့္ ဖြဲ႕စည္း ခဲ့သည့္ မႏၲေလးတိုင္းေဒသႀကီး လႊတ္ေတာ္သည္ ပထမအႀကိမ္ လႊတ္ေတာ္သက္တမ္း ၅ ႏွစ္တာ ကာလအတြင္း ပံုမွန္အစည္းအ ေဝး(၁၄)ႀကိမ္ႏွင့္ အထူးအစည္း အေဝး   (၃)ႀကိမ္   က်င္းပႏုိင္ခဲ့ သည္။  ၅ ႏွစ္သက္တမ္းအတြင္း အဆို ၁၀၆ ခု တင္သြင္းႏုိင္ခဲ့ၿပီး ၾကယ္ပြင့္ျပႏွင့္ ၾကယ္ပြင့္မျပေမး ခြန္းစုစုေပါင္း ၂,၆၈၁ ခု ေမးျမန္း ေျဖၾကားခဲ့သည္။
လုပ္ထံုးလုပ္နည္းႏွင့္  ၎ တို႔ကိုယ္တိုင္၏  အေတြ႕အႀကံဳ အားနည္းျခင္းမ်ားေၾကာင့္ ဥပေဒ တစ္ခုျပ႒ာန္းႏုိင္ရန္ အခ်ိန္ယူႀကိဳး စားရၿပီး အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႕ႏွင့္ တရားစီရင္ေရးမ႑ိဳင္အေပၚ အ ျပန္အလွန္ထိန္းေက်ာင္းႏိုင္မႈအ ပိုင္းတြင္လည္း အားနည္းခ်က္မ်ား ရွိခဲ့သည္ဟု လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စား လွယ္အခ်ိဳ႕က ဝန္ခံသည္။
သို႔ေသာ္  ပထမ ၅   ႏွစ္ သက္တမ္းအတြင္း ဥပေဒ ၄၂ ခု အထိ အတည္ျပဳျပ႒ာန္းႏိုင္မႈမွာ အားရေက်နပ္ဖြယ္ရာျဖစ္သည္ ဟု  လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္အ ခ်ိဳ႕ကေျပာသည္။
အျခားတိုင္းေဒသႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္မ်ား ႏိႈင္းယွဥ္ လွ်င္ မႏၲေလးတိုင္းေဒသႀကီး လႊတ္ေတာ္၏ဥပေဒျပဳေရးသည္ ပိုမိုေရွ႕ေရာက္ခဲ့ၿပီး ေဒသဖြံ႕ၿဖိဳး ေရးလုပ္ငန္းမ်ားေဆာင္ရြက္ရာ တြင္လည္း လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စား လွယ္မ်ား ကိုယ္စြမ္းရွိသမွ် ႀကိဳး စားခဲ့ၾကသည္ဟု မႏၲေလးတိုင္း ေဒသႀကီးလႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒ ဦး ဝင္းေမာင္က လႊတ္ေတာ္ေနာက္ ဆံုးအစည္းအေဝးတြင္ သတင္းမီ ဒီယာမ်ားအား ေျပာသည္။ ျပ႒ာန္း ႏိုင္ခဲ့သည့္ဥပေဒမ်ားအျပင္ မႏၲ ေလးတိုင္းေဒသႀကီးလႊတ္ေတာ္ တြင္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ မ်ားေဆြးေႏြးေမးျမန္းခဲ့သည့္ အ ဆို၊ ေမးခြန္းမ်ားမွာလည္း ေဒသ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအတြက္ အေထာက္အ ကူျပဳအက်ိဳးျဖစ္ထြန္းေစခဲ့သည္ ဟု ၎က ဆိုသည္။
တုိင္းေဒသႀကီးအတြင္းရွိ ျပည္သူမ်ား၏ေသာက္သံုးေရအ ခက္အခဲအား မခ်ိန္မီ စီစဥ္ေဆာင္ ရြက္ေပးႏိုင္ေရးအတြက္ ျပည္ ေထာင္စုအစိုးရသို႔ တင္ျပေဆာင္ ရြက္ႏုိင္ေရး တုိင္းေဒသႀကီးအစိုးရ အဖြဲ႕သို႔ တိုက္တြန္းေၾကာင္းအဆို ႏွင့္ မိုးနည္းရပ္ဝန္း အပူပိုင္းေဒသ မ်ား စိမ္းလန္းစိုေျပေရးႏွင့္ ေသာက္သံုးေရဖူလံုလာေစေရး လစ္လပ္ေနေသာေျမလြတ္ေျမ ႐ိုင္းမ်ားကို အထူးစီမံခ်က္မ်ား ခ်မွတ္ေရးဆိုေသာ အဆိုႏွစ္ခုမွာ မႏၲေလးတိုင္းေဒသႀကီးတစ္ခုလံုး ကို လႊမ္းၿခံဳ၍ တင္သြင္းခဲ့ေသာ အဆိုမ်ားျဖစ္ၿပီး တုိင္းေဒသႀကီး အတြက္ မ်ားစြာအက်ိဳးသက္ ေရာက္မႈရွိခဲ့သည္ဟု မႏၲေလး တုိင္းေဒသႀကီးလႊတ္ေတာ္၏ ပထမအႀကိမ္လႊတ္ေတာ္သက္တမ္း အတြင္း လုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္မႈ မွတ္တမ္းအစီရင္ခံစာတြင္ ေဖာ္ျပ ထားသည္။
ယင္းအဆိုႏွစ္ရပ္ေၾကာင့္ မႏၲေလးတိုင္းေဒသႀကီးအတြင္း ဆည္ငယ္၊ ကန္ငယ္ ၈၉၅ ကန္ တူးေဖာ္ႏိုင္ခဲ့ၿပီး စိုက္ပ်ိဳးေရးသံုး အဝီစိတြင္း ၁၂,၅၀၉ တြင္း တူးေဖာ္ႏုိင္ခဲ့သည္ဟု အစီရင္ခံစာ တြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။
သို႔ေသာ္ ၿပီးဆံုးသြားခဲ့ၿပီျဖစ္ သည့္ မႏၲေလးတိုင္းေဒသႀကီး လႊတ္ေတာ္၏ ပထမ ၅ ႏွစ္သက္ တမ္းေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားသည္ ျပည္သူလူထုႏွင့္ ေဒသအက်ိဳးကို ထိေရာက္စြာ ေဆာင္ရြက္ေပးႏုိင္ ျခင္းမရွိခဲ့ဟု မႏၲေလးၿမိဳ႕ခံမ်ားက ေဝဖန္ေျပာၾကားသည္။
လႊတ္ေတာ္သစ္မ်ားစတင္ ဖြဲ႕စည္းစဥ္က ေဒသဖြံ႕ၿဖိဳးေရးႏွင့္ လူထုအက်ိဳးျပဳဥပေဒမ်ား ျပ႒ာန္း ႏိုင္လိမ့္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ ထားခဲ့မိေသာ္လည္း မႏၲေလးတိုင္းေဒသႀကီးလႊတ္ေတာ္သည္ မႏၲ ေလးၿမိဳ႕ေန လူထု၏ေမွ်ာ္လင့္ ခ်က္မ်ားကို ျဖည့္ဆည္းေပးႏိုင္မႈ မရွိခဲ့ဟု မႏၲေလးၿမိဳ႕ခံ ရွမ္းတုိင္း ရင္းသားဦးစိုင္းဆိုင္လင္းက ေျပာ သည္။
“လႊတ္ေတာ္ေတြ ေပၚလာတာဘာေတြေကာင္းလာသလဲဆိုရင္  ဘာမွေကာင္းလာတယ္လို႔ မခံစားရဘူး။ ၿမိဳ႕ေပၚေနၿပီး ကိုယ့္ကိုယ္ ကိုယ္လံုၿခံဳတယ္လို႔ေတာင္ ျပည္ သူတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ မခံစားခဲ့ ရဘူး။ လႊတ္ေတာ္က ျပည္သူေတြ ၾကားထဲမွာ ေရပန္းမစားဘူး။ အ ေျပာင္းအလဲျဖစ္တယ္လို႔ေတာင္ မထင္မိဘူး’’ဟု ဦးစိုင္းဆိုင္လင္း က မႏၲေလးတိုင္းေဒသႀကီးလႊတ္ ေတာ္၏ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ား သည္ အားရဖြယ္မရွိေၾကာင္း ေျပာသည္။
လႊတ္ေတာ္ႏွင့္လႊႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားေပၚေပါက္ လာေသာ္လည္း ၎တို႔အတြက္ လစာေပးရသည့္ကုန္က်စရိတ္ သာ တိုးလာၿပီး ျပည္သူလူထုမွာ အေျပာင္းအလဲကို မခံစားရဟု မႏၲေလးၿမိဳ႕ခံအမ်ားစုက ေျပာ သည္။ မုိးရာသီတြင္ မႏၲေလးၿမိဳ႕၏လမ္းမမ်ားေရလွ်ံေနဆဲျဖစ္သလို မႏၲေလးၿမိဳ႕သစ္ပိုင္းတြင္ ေနထုိင္ သူမ်ားမွာ စည္ပင္သာယာမွ ျဖန္႔ ေဝေပးေသာ ေရမရရွိဘဲ ေသာက္သံုးေရအတြက္ ပုဂၢလိကေရကို ဝယ္ယူသံုးစြဲေနရဆဲျဖစ္သည္။ မႏၲေလးၿမိဳ႕ေပၚတြင္ မူးယစ္ေဆး ဝါးမ်ားေပၚေပၚတင္တင္ေရာင္း ဝယ္ေနမႈမ်ားမွာ စစ္အစိုးရလက္ ထက္ကကဲ့သို႔ပင္ ရွိေနေသးၿပီး မႏၲေလးၿမိဳ႕လမ္းမမ်ားေပၚတြင္ သြားလာေနသူမ်ား ေန႔စဥ္ လု ယက္ခံေနရမႈမ်ားမွာလည္း ပ ေပ်ာက္သြားျခင္းမရွိဘဲ ယခင္ႏွစ္ မ်ားထက္ပင္ ပိုမိုဆုိးရြားလာေန သည္ဟု မႏၲေလးၿမိဳ႕ခံမ်ားက ေျပာသည္။
စည္ပင္သာယာဝန္ထမ္း မ်ား၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဝန္ထမ္းမ်ားႏွင့္ တရားေရးဝန္ထမ္းမ်ား၏အက်င့္ ပ်က္ျခစားမႈမ်ားလည္း ယခင္အ တိုင္းပင္ ရွိေနေသးၿပီး လႊတ္ေတာ္ အေနျဖင့္ အျပန္အလွန္ထိန္း ေက်ာင္းႏိုင္မႈမရွိသေလာက္ အား နည္းခဲ့သည္ဟု မႏၲေလးၿမိဳ႕ခံ သ တင္းစာဆရာ ေမာင္ဉာဏက ေျပာသည္။
တုိင္းေဒသႀကီးလႊတ္ေတာ္ သည္ အစိုးရအဖြဲ႕မွ လမ္းေၾကာင္း ေပးသည့္ ဥပေဒမ်ားကိုသာ အ တည္ျပဳျပ႒ာန္းၿပီး ေရြးေကာက္ခံ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအ ေနျဖင့္လည္း ျပည္သူလူထုထက္ အစိုးရအဖြဲ႕ႏွင့္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္အေပၚ ပိုမိုအေလးထားသစၥာရွိသည့္အ ေျခအေနမ်ိဳး ေလ့လာေတြ႕ရွိရ သည္ဟု သတင္းစာဆရာ  ေမာင္ ဉာဏက ေျပာသည္။
‘‘ၿပီးခဲ့တဲ့ ၅ ႏွစ္တာကာလ လႊတ္ေတာ္နဲ႔အစိုးရအဖြဲ႕ကို ျပန္ ၾကည့္ရင္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ကို မ႑ိဳင္ ထားၿပီးေတာ့ပဲ လုပ္ကိုင္ခဲ့ၾက တယ္။ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္လုပ္ခ်င္တာ၊ ျဖစ္ခ်င္တာေတြကို လႊတ္ေတာ္နဲ႔ အစိုးရအဖြဲ႕က မျဖစ္ျဖစ္ေအာင္ လုိက္လုပ္ေပးေနရသလိုပဲ’’ဟု ေမာင္ဉာဏက ေဝဖန္သံုးသပ္ သည္။
လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ မ်ားသည္ အစိုးရအဖြဲ႕ႏွင့္ဝန္ႀကီး ခ်ဳပ္အေပၚ အတုိက္အခံလုပ္ေဆြး ေႏြးျခင္းမရွိသေလာက္ နည္းပါး သလို လႊတ္ေတာ္မွ ျပ႒ာန္းလိုက္ သည့္ ဥပေဒမ်ားသည္လည္း ေဒ သအက်ိဳးျပဳသည့္ ေဒသခံျပည္ သူလူထုႏွစ္သက္လက္ခံသည့္ ဥပေဒဟုတ္၊ မဟုတ္ဆိုသည္ ထက္ အစိုးရအဖြဲ႕မွ အတည္ျပဳ ျပ႒ာန္းေစလိုသည့္ ဥပေဒမ်ားကို လႊတ္ေတာ္က အတည္ျပဳေပး သည့္ သေဘာမ်ိဳး ပိုမိုေတြ႕ရသည္ ဟု ေမာင္ဉာဏက ဆိုသည္။
မႏၲေလးတုိင္းလႊတ္ေတာ္ တြင္ အမ်ားစုမွာ ျပည္ေထာင္စု ႀကံ႕ခိုင္ေရးႏွင့္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးပါတီဝင္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားျဖစ္ၾကၿပီး အ စိုးရအဖြဲ႕သည္လည္း ျပည္ခိုင္ၿဖိဳး ပါတီဝင္မ်ားသာျဖစ္သည့္အျပင္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္သည္ တိုင္းပါတီဥကၠ႒ ျဖစ္သည္။
‘‘ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးလႊတ္ေတာ္ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးအစိုးရျဖစ္ေနေတာ့ အတိုက္အခံမရွိဘူးျဖစ္ေနတယ္။ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္က လႊတ္ေတာ္ထဲ လာထိုင္ေနေတာ့ ပါတီထဲမွာလည္း သူက စီနီယာျဖစ္ေနေတာ့ က်န္တဲ့သူ ေတြက ဘာမွ မလုပ္ရဲေတာ့ဘူး’’ ဟု ေမာင္ဉာဏက သံုးသပ္သည္။
လႊတ္ေတာ္ကိုုယ္စားလွယ္ မ်ားက အစိုးရအဖြဲ႕အား ေဝဖန္ ေထာက္ျပေဆြးေႏြးေသာ္လည္း လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ အစုိးရအဖြဲ႕ၾကား အတုိက္အခံျဖစ္လာခ်ိန္တြင္ လႊတ္ေတာ္က အေလွ်ာ့ေပးလုိက္ ရသည္က မ်ားေၾကာင္း မႏၲေလး တိုင္းေဒသႀကီးလႊတ္ေတာ္ကိုယ္ စားလွယ္မ်ားက ေျပာသည္။ အစိုးရအဖြဲ႕ႏွင့္ ဌာနဆိုင္ရာမ်ား၏မမွန္ မကန္လုပ္ေဆာင္မႈမ်ားႏွင့္ပတ္ သက္၍ ျပင္ဆင္တည့္မတ္ႏိုင္ရန္ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ားက အဆို၊ ေမးခြန္းမ်ားျဖင့္ ေဝဖန္ ေထာက္ျပရာတြင္လည္း ေဝဖန္ခံ ရသည့္ ေနရာကြက္ကြက္ေလးကို သာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲသြားတတ္ ၿပီး အစိုးရအဖြဲ႕အေနျဖင့္ လႊတ္ ေတာ္၏ ေဝဖန္ေထာက္ျပမႈကို ေလးစားလုိက္နာမႈ အားနည္း သည္ဟု မႏၲေလးတုိင္းေဒသႀကီး လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္အခ်ိဳ႕ က ေျပာသည္။
ၿပီးခဲ့သည့္ အစိုးရသက္တမ္္း ၅ ႏွစ္အတြင္း မႏၲေလးတုိင္းေဒ သႀကီးအစိုးရအဖြဲ႕လုပ္ေဆာင္ခဲ့ သည့္ ေဒသဖြံ႕ၿဖိဳးေရးလုပ္ငန္းမ်ား အပါအဝင္ စီမံကိန္းအမ်ားစုကို အစိုးရအဖြဲ႕၏အစည္းအေဝးဆံုး ျဖတ္ခ်က္ျဖင့္သာ လုပ္ကိုင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ၿပီး လႊတ္ေတာ္သို႔ တင္ျပေဆြး ေႏြးျခင္းနည္းပါးခဲ့သည္ဟု လႊတ္ ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက ဆို သည္။ လက္ရွိ မႏၲေလးၿမိဳ႕ေပၚ တြင္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေန သည့္ မဂၤလာမႏၲေလးစီမံကိန္း၊ ျမန္မာကြန္ဗင္းရွင္းစင္တာ၊ အိမ္ ရာစီမံကိန္း စသည့္စီမံကိန္းလုပ္ ငန္းအမ်ားစုကို အစိုးရအဖြဲ႕၏အ စည္းအေဝးဆံုးျဖတ္ခ်က္ျဖင့္သာ လုပ္ကိုင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ၿပီး လႊတ္ေတာ္ မွ အေသးစိတ္မသိရွိရေၾကာင္း မႏၲေလးတုိင္းေဒသႀကီးလႊတ္ ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက ေျပာ သည္။
‘‘လႊတ္ေတာ္ရဲ႕ဆံုးျဖတ္ခ်က္ က Cabinet(အစိုးရအဖြဲ႕အစည္း အေဝး)ရဲ႕ဆံုးျဖတ္ခ်က္ေလာက္ ကို အေရးမပါဘူး။ Cabinet ဆံုး ျဖတ္ခ်က္နဲ႔ လုပ္ငန္းေတြလုပ္ေနမွ လႊတ္ေတာ္က ေခါင္းညိတ္ေပးဖို႔ လာအသိေပးတာေလာက္ပဲ ရွိ တယ္’’ဟု မဟာေအာင္ေျမၿမိဳ႕ နယ္ တုိင္းေဒသႀကီးလႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ ဦးေျပဝင္းက ေျပာသည္။
လက္ရွိအေျခအေနအရ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက အစိုးရအဖြဲ႕၏လုပ္ေဆာင္ခ်က္ မ်ားအေပၚ ေဝဖန္ေထာက္ျပၿပီး လႊတ္ေတာ္က အစိုးရကို ထိန္း ေက်ာင္းေမာင္းႏွင္ျခင္းမ်ိဳးထက္ အစိုးရက လႊတ္ေတာ္ကို ေမာင္း ႏွင္သြားသည့္ သေဘာမ်ိဳးျဖစ္ေန သည္ဟု မႏၲေလးတုိင္းေဒသႀကီး ေညာင္ဦးၿမိဳ႕နယ္ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ ဦးသန္းေဌးက ေျပာသည္။
‘‘အစိုးရကို လႊတ္ေတာ္က ေမာင္းေနတာမ်ိဳးျဖစ္ရမွာ။ အခု ဟာက ကြၽန္ေတာ္တို႔ကေမာင္းေပ မယ့္ အစိုးရက အေမာင္းမခံဘူး ဗ်။ သူတို႔က လႊတ္ေတာ္ကို ျပန္ ေမာင္းေနတာ’’ဟု ဦးသန္းေဌးက ဆိုသည္။
ထုိသို႔ အစိုးရအဖြဲ႕က တိုင္း ေဒသႀကီးလႊတ္ေတာ္အေပၚ အ ေလးထားမႈနည္းပါးၿပီး လႊတ္ ေတာ္အသက္ဝင္မႈအားနည္းရ ျခင္းမွာ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားေၾကာင့္ဟု ႏိုင္ငံ ေရးေလ့လာေစာင့္ၾကည့္သူမ်ား က ေျပာသည္။
ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရ တုိင္းေဒသႀကီးဝန္ႀကီးခ်ဳပ္အပါ အဝင္ အစိုးရအဖြဲ႕ဝင္ ဝန္ႀကီးမ်ား သည္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ အျဖစ္မွ ႏႈတ္ထြက္ရန္ မလိုဘဲ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာႏွင့္ ဥပေဒ ျပဳေရးအာဏာႏွစ္ရပ္လံုးကို ပူးတြဲ က်င့္သံုးခြင့္ရေနၾကရာ ထုိအခ်က္ က တုိင္းေဒသႀကီးႏွင့္ျပည္နယ္ လႊတ္ေတာ္မ်ားအသက္ဝင္လာ ေစေရး အဓိကအဟန္႔အတားျဖစ္ ေစသည္ဟု သံုးသပ္ၾကသည္။ ထို႔ျပင္ ပါတီတစ္ခုတည္းမွ အ ထက္၊ ေအာက္ ရာထူးရာယူထား သူမ်ား၊ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ႏွင့္ လႊတ္ ေတာ္ဥကၠ႒မ်ားျဖစ္လာၾကရာ လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒မ်ားက ဝန္ႀကီး ခ်ဳပ္အေပၚ ၾသဇာမလႊမ္းမိုးႏိုင္ သည့္ သေဘာလည္းျဖစ္သည္ဟု ႏုိင္ငံေရးေလ့လာသူအခ်ိဳ႕က မွတ္ခ်က္ျပဳသည္။
‘‘ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္မွ ရမယ္။ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ေတြကို ပါတီနဲ႔ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ အျဖစ္က ႏႈတ္ထြက္ခိုင္းၿပီး လုပ္မွ ရမယ္’’ဟု မႏၲေလးၿမိဳ႕ခံသတင္း စာဆရာေမာင္ဉာဏက ေျပာ သည္။
ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒျပင္ ဆင္ႏိုင္မွသာ တုိင္းေဒသႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္လႊႊတ္ေတာ္မ်ား အသက္ ဝင္လာၿပီး အစိုးရအဖြဲ႕ႏွင့္ တရား စီရင္ေရးက႑အေပၚ အျပန္အ လွန္ထိန္းေက်ာင္းႏုိင္မည္ဟု ယံု ၾကည္ေၾကာင္း လႊတ္ေတာ္ကိုယ္ စားလွယ္မ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးေလ့ လာသူအခ်ိဳ႕က ေျပာသည္။
‘‘တစ္ပါတီထဲက ႀကီးစိုးထား တာေၾကာင့္ လႊတ္ေတာ္ေတြ အ သက္ဝင္အားေကာင္းဖို႔ ခက္ တယ္။ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ မတူညီ တဲ့ပါတီေတြ၊ အတိုက္အခံေတြ မ်ားမ်ားဝင္လာမွ အမွန္တကယ္ အေျပာင္းအလဲျဖစ္မယ္’’ဟု ေညာင္ဦးကိုယ္စားလွယ္ ဦးသန္း ေဌးက ဆိုသည္။
ၿပီးခဲ့သည့္ မႏၲေလးတုိင္းေဒ သႀကီးလႊတ္ေတာ္တြင္ ေရြး ေကာက္ခံလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စား လွယ္အမ်ားစုမွာ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးပါတီ မွ ျဖစ္ၾကၿပီး ဒီမိုကရက္တစ္ပါတီ (ျမန္မာ)မွ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စား လွယ္တစ္ဦးႏွင့္ ရွမ္းတုိင္းရင္းသားလူမ်ိဳးကိုယ္စားလွယ္တစ္ဦးသာ အျခားပါတီဝင္ျဖစ္ခဲ့သည္။ မၾကာမီ စတင္ေတာ့မည့္ မႏၲေလးတိုင္း ေဒသႀကီးလႊတ္ေတာ္၏ဒုတိယ သက္တမ္းတြင္မူ ေရြးေကာက္ခံ ကိုယ္စားလွယ္အမ်ားစုမွာ ဒီခ်ဳပ္ ပါတီဝင္မ်ားျဖစ္ေသာ္လည္း ျပည္ ခိုင္ၿဖိဳးကိုယ္စားလွယ္ ရွစ္ဦးႏွင့္ ဒီမိုကရက္တစ္ပါတီ(ျမန္မာ)မွ ကိုယ္စားလွယ္တစ္ဦးတို႔ ပါဝင္လာေတာ့မည္ျဖစ္ၿပီး လႊတ္ေတာ္ ၏ အဓိကလုပ္ငန္းတာဝန္ျဖစ္ သည့္ ဥပေဒျပဳေရး မည္မွ်အထိ စြမ္းေဆာင္ႏိုင္မည္ဆိုသည္ႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္ တရားစီရင္ေရး အေပၚ မည္သို႔ ထိန္းေက်ာင္းႏုိင္ မည္လဲဆိုသည္ကို ေစာင့္ၾကည့္ ရမည္ျဖစ္သည္။
credit 7 day daily

No comments